Loopband onderhouden – Hoe doe ik dat?

0 antwoorden

Heb je een loopband gekocht, gekregen of wil je er graag eentje kopen? Dan is het handig om te weten hoe je hem kunt onderhouden en zorgen dat hij zolang mogelijk mee gaat. We leggen het je graag in deze blog uit.

De loopmat

Een belangrijk onderdeel waar je altijd op de loopt, is de loopmat. De loopmat is een soort zeer brede riem en bestaat uit één geheel. De mat draait om twee rollen heen, één voor en één achter. Om deze mat soepel te houden, is het belangrijk dat dit letterlijk gesmeerd loopt.

Dit noemen we dan ook het smeren van de mat. Het wordt aangeraden om dit ongeveer eens per drie maanden te doen. Door middel van wat specifieke siliconenspray kan dit in het midden onder de mat worden gespoten, zodat de mat weer soepel over de rollen glijdt.

Smeren van de loopband in 3 stappen

Stap 1: Haal de loopband van de stroom, ga naast de loopband zitten en til de loopmat wat omhoog. Voel met je platte hand aan de binnenkant van de loopmat. Is je hand glibberig en glimmend van de olie? Dan is deze nog voldoende gesmeerd.
Is je hand droog, vervolg dan met stap 2.

Stap 2: Zet het ‘rietje’ op de spuitbus en spuit in etappes van maximaal 3 seconden onder de loopmat. Doe dit het liefst vanaf beide zijkanten van de loopmat, zodat het goed gelijkmatig over de breedte verspreidt.

Stap 3: Laat de loopband enkele minuten draaien. Bij voorkeur loopt u er ook direct even op om het smeermiddel goed te verspreiden.
Zet de loopband weer uit en ga terug naar de stap 1 om te checken of de loopmat voldoende gesmeerd is.

Smeer de loopmat gelijkmatig in het midden van de loopmat en eventueel wat meer achteraan onder de mat.

De rollen

Zoals uitgelegd fungeert de loopmat eigenlijk als een grote riem. Het is belangrijk dat de loopmat met de juiste spanning om de rollen draait. Staat de mat te slap, dan kan deze gaan slippen en kan dit gevaarlijk zijn met lopen. Of kan een slechte gespannen mat er voor zorgen dat de mat scheef loopt. Je kan dit vergelijken met het spannen van je fietsketting.

Er zit daarom aan de kopse kant waar je de loopband opstapt aan beide kanten een stelschroef. Door deze schroef aan te draaien brengen je de rollen dichter bij elkaar, of verder van elkaar af, waardoor de spanning van de loopmat verandert.
Check dus regelmatig de spanning, zodat je optimaal kunt blijven lopen.

Let op dat je dit bijstelt met een kwartslag aandraaien van de schroeven per keer. Dit is meestal een imbusbout/-schroef. Controleer de spanning van de mat en draai dan eventueel weer een kwartslag aan. Totdat de juiste spanning bereikt is, zonder dat de mat scheef loopt.

Draai de stelschroef steeds met een kwartslag aan en controleer de spanning. Let op dat je beide kanten stelt, zodat de mat niet scheef op de rollen gaat lopen.

Stofvrij

In huis vind je altijd veel stof. Je wilt natuurlijk niet dat dit in de elektronica van je loopband terecht komt. Toch wil het gebeuren dat er via de draaiende loopmat soms vuil en stof aan de binnenkant van de loopband ophoopt.

Dit is gelukkig eenvoudig op te lossen. Aan de voorkant vóór de loopmat zit een kunststof kap. Hieronder zit de motor verstopt, die vanaf daar de rollen aandrijft. De kap is eenvoudig met enkele schroeven los te maken en van de motor af te tillen. Het werkt een beetje als de motorkap van je auto.

Demonteer de schroeven en til de kap er af. Inspecteer nu de motorruimte en zuig bijvoorbeeld met een stofzuiger voorzichtig het vuil en stof op.

Zweetvrij

Naast stofvrij is het belangrijk dat je de loopband ook vrij van zweet houdt. Natuurlijk zal er wat zweet op de mat of op het console vallen tijdens je training. Maar het is verstandig om een handdoek klaar te hebben liggen om tijdens je training te gebruiken. Ben je klaar met trainen? Neem dan het console en de armsteunen even kort af met een droge doek, zodat er geen vocht in je apparaat trekt.

Het is daarnaast ook slim om bijvoorbeeld om de week tijdens je schoonmaakrondje in huis ook de loopband kort af te nemen. Het scherm doe je dan met een droge doek. De overige kunststof delen kun je met een heel licht vochtige doek met wat allesreiniger afnemen.

De motor

Het is belangrijk om de motor niet onnodig te belasten. De motor moet het hardste werken bij een lage snelheid. Hij maakt hier dan namelijk weinig toeren, wat veel vraagt van de motor. Wil je je de motor niet onnodig belasten, let dan op het volgende:

De motor start meestal op 0.8 km. Dit op gang brengen van de rollen vanuit stilstand kost een hoop kracht. Ga daarom op de rand van de loopband staan (dus niet op de mat). En schakel de loopband in beweging. Op 0.8 km/u kun je vervolgens veilig opstappen en de snelheid opvoeren. Op die manier geeft je eigen gewicht geen onnodige druk op de motor bij het op gang brengen van de loopmat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.