De serviceafdeling van Fitshop met onderhoudstips

0 antwoorden

Het is voor ons natuurlijk een prioriteit dat het product dat je bij ons koopt zo lang mogelijk goed en veilig blijft werken. Natuurlijk valt het niet helemaal te voorkomen dat een apparaat een storing of defect krijgt.
Belangrijk is dan ook dat het probleem opgelost wordt en jij snel weer kan trainen. Onze service-afdeling helpt je daar graag bij!

Ook zeker niet onbelangrijk, is het onderhoud wat nodig is om je apparaat in de juiste conditie te houden. Net als je fiets of auto heeft ook je fitnessapparaat wel eens een beurtje nodig. Onze servicedienst is er dan ook voor onderhoud en herstel op locatie in heel Nederland. In Bodegraven (ons hoofdkantoor van Nederland) is een werkplaats waar reparaties worden uitgevoerd. In het begin van ons bestaan bestond onze Fitshop afdeling uit 1 persoon, nu zijn we uitgegroeid tot een mooi team!

Het serviceteam:

  • Sander: Servicemanager
  • Todd: Servicemonteur binnen- en buitendienst
  • Piet: Servicemonteur buitendienst
  • Arno: Servicemonteur binnendienst
  • Feia: Servicemedewerkster kantoor
  • Paula: Servicemedewerkster kantoor
  • Chantal: Servicemedewerkster kantoor

De servicemedewerksters nemen de telefoon aan en houden de mailbox bij. Zij zorgen ervoor dat de benodigde onderdelen klaar liggen en plannen de routes voor de monteurs van de buitendienst. Daarnaast onderhouden zij het contact met de diverse leveranciers.

De buitendienst servicemonteurs komen bij je langs voor de reparatie of controle van alle apparaten. Mocht het apparaat niet ter plekke gerepareerd kunnen worden, dan nemen we het apparaat mee naar de werkplaats in Bodegraven waar onze binnendienst servicemonteurs er mee aan de slag gaan,

Een storing melden

Als jouw fitnessapparaat een storing geeft, kun je de servicedienst contacten. Wanneer je telefonisch de storing doorgeeft, zullen we meestal naar het serienummer vragen. Aan de hand van het serienummer kan onze service-afdeling en de leverancier precies zien uit welke ‘serie’ jouw fitnessapparaat komt en uit welk bouwjaar. Zo kan er bijvoorbeeld sneller bepaald worden welke onderdelen er nodig zijn om de storing te verhelpen.

De storing wordt in ons systeem gemeld, zodat er vervolgens kan worden bepaald wat er nodig is om de storing op te lossen en op welke manier wij dat doen. Soms komt het ook voor dat we de leverancier van het betreffende merk vragen de storing op te lossen. Dit bijvoorbeeld omdat de klant dan sneller geholpen kan worden. Bij 75% van de storingen zal één van onze servicemonteurs worden ingepland om op route de storing te komen verhelpen.

Op pad

Voordat de servicemonteur op route kan, wordt er bepaald of en welke onderdelen er nodig zijn om de storing te verhelpen. Als een onderdeel niet op voorraad is in ons onderdelenmagazijn, zal het onderdeel bij de leverancier besteld worden. Hier wordt in de planning uiteraard rekening mee gehouden.

Wanneer jij een fitnessapparaat van een bekend merk uit ons assortiment hebt gekocht, kun je er vanuit gaan dat de meeste onderdelen snel binnen zijn. Soms krijgen wij de vraag van een klant om een fitnessapparaat van een merk te repareren die wij zelf niet verkopen. Bijvoorbeeld een apparaat wat is gekocht bij een online warenhuis of supermarkt. Meestal is het lastiger om aan de onderdelen te komen van zo’n apparaat en duurt het vaak ook een stuk langer voordat we die onderdelen binnen hebben.

Vaak is een storing of klacht al binnen een half uurtje werk door de monteur verholpen en kun jij weer prettig en veilig verder trainen. Eenvoudig op te lossen klachten worden ook wel eens verholpen door onze reguliere monteurs die tijdens een bezorgroute langskomen. Zij hebben door hun ervaring in het monteren van fitnessapparatuur ook de nodige kennis om bijvoorbeeld een krakend of piepend geluid uit je crosstrainer of hometrainer te verhelpen.

Zelf sleutelen

Als je zelf een beetje handig bent, kunnen we je adviseren over hoe je eenvoudig en snel het probleem kan oplossen. Zo hoef je ook niet thuis te blijven om op een monteur te wachten. Indien je apparaat kraakt of piept, probeer dan te ontdekken waar het geluid vandaan komt. Tip: Doe dit met z’n tweeën.

Trappers van je hometrainer altijd strak aandraaien, let op dat het linker pedaal omgekeerde schroefdraad heeft.

Wanneer je hometrainer bijvoorbeeld een piepend geluid maakt, kun je dit vaak eenvoudig oplossen door de trappers goed strak aan te draaien. Gebruik hiervoor een steeksleutel 15, zet het op de pedaalas en draai je pedaal terug in de crank. Het rechter pedaal draai je met de klok mee vast, dus rechtsom. Het linker pedaal heeft omgekeerde schroefdraad en draai je dus linksom vast. Zo gepiept, of juist ontpiept. Pedalen mag je stevig vast draaien, maar vast is vast.

Voorkomen is beter dan genezen

De meeste fitnessapparaten zijn vrijwel onderhoudsvrij, maar bijvoorbeeld de loopband behoeft toch een kleine mate aan onderhoud. Het smeren onder de loopmat van je loopband is een belangrijk onderdeel aan het onderhoud van de loopband. Voor een soepel lopende band smeer je deze circa één keer per drie maanden. Hiervoor kun je bijvoorbeeld siliconenspray bestellen en soms is deze al meegeleverd. Volg de instructies die je hebt meegekregen bij jouw smeermiddel. Ben je de smeerinstructies kwijt, dan kun je die uiteraard bij onze service-afdeling opvragen.

Klik hier voor de Fitshop video waarop je kunt zien hoe je een loopband onderhoud.

Spray siliconenspray 1 x per 3 maanden in het midden, onder de mat volgens de instructies.

Omdat de motor van de loopband een hoop stof aantrekt, hoopt zich dit op onder de motorkap. Zorg er daarom voor dat je gemiddeld elk jaar deze kap even verwijdert en alle stof wegzuigt met een stofzuiger. Dat voorkomt al snel problemen met je loopband.

Na gebruik van elk fitnessapparaat kun je deze het beste vrij van zweet maken door er een licht vochtige doek met eventueel wat allesreiniger er overheen te halen. In zweet zit namelijk zout, en zout is nooit goed in combinatie met metaal in je apparaat. Dus met een kleine moeite kun je beschadigingen eenvoudig voor zijn.

En voordat je de telefoon pakt omdat je fitnessapparaat het helemaal niet meer doet, raden we je (uit ervaring) aan om eerst even te checken of de stekker goed in het stopcontact zit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *